Εντυπωσιάζουν οι τρεις γάστρες, οι 250 αισθητήρες οι οποίοι καταμετρούν ανά πάσα στιγμή τα φορτία της πίεσης που ασκεί πάνω του η θάλασσα και το τεράστιο πανί του, ύψους περίπου 70 μέτρων.
Έτοιμα για... αποθαλάσσωση είναι τα ιστιοπλοϊκά σκάφη νέας γενιάς που έχουν σχεδιαστεί με βάση τις αεροναυπηγικές τεχνικές των αεροπλάνων. Με πανιά που μοιάζουν με πτερύγια αεροσκαφών, αλλά και με περίτεχνα υλικά στο σκαρί τους πουέχουν ως βάση τον άνθρακα, μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες μεγαλύτερες από 30 κόμβους, χωρίς να κινδυνεύουν να μπατάρουν.
Το USΑ-17 είναι ένα ιδιαίτερο ιστιοπλοϊκό σκάφος, καθώς μοιάζει να έχει βγει μέσα από ένα εργαστήριο αεροναυπηγικών δοκιμών. Αυτό που το κάνει ξεχωριστό δεν είναι τόσο οι τρεις γάστρες ούτε ίσως οι 250 αισθητήρες, οι οποίοι έχουν τοποθετηθεί ολόγυρά του για να καταμετρούν ανά πάσα στιγμή τα φορτία της πίεσης που ασκεί πάνω του η θάλασσα.
Είναι κυρίως το τεράστιο πανί του που ορθώνεται σε ύψος περίπου 70 μέτρων και είναι εν πολλοίς κατασκευασμένο από ανεξάρτητα πτερύγια, ώστε αυτά να μπορούν να εκμεταλλεύονται στο έπακρο τη δύναμη του αέρα, εξασφαλίζοντας όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ώθηση.
Εδώ όμως βρίσκεται και το μυστικό της καινοτομίας του σκάφους, καθώς, σύμφωνα με την εφημερίδα «Τhe Νew Υork Τimes», η ώθηση αυτή είναι στην πραγματικότητα άνωση, αλλά σε οριζόντια διεύθυνση. Το πανί του συγκεκριμένου ιστιοπλοϊκού σκάφους, με τα πτερύγια και τα ακροπτερύγια από τα οποία αποτελείται, συμπεριφέρεται σαν το πτερύγιο ενός αεροσκάφους. Τα φτερά του αεροπλάνου, όπως άλλωστε και οι αεροτομές ορισμένων αυτοκινήτων και δη των μονοθέσιων της Φόρμουλα 1, ανάλογα με το σχήμα τους εκμεταλλεύονται τη ροή του αέρα έτσι ώστε να μπορούν είτε να ανυψωθούν είτε να μείνουν «κολλημένα» στο έδαφος.
Σαν μονοθέσιο.....
Το USΑ-17 είναι ένα ιδιαίτερο ιστιοπλοϊκό σκάφος, καθώς μοιάζει να έχει βγει μέσα από ένα εργαστήριο αεροναυπηγικών δοκιμών. Αυτό που το κάνει ξεχωριστό δεν είναι τόσο οι τρεις γάστρες ούτε ίσως οι 250 αισθητήρες, οι οποίοι έχουν τοποθετηθεί ολόγυρά του για να καταμετρούν ανά πάσα στιγμή τα φορτία της πίεσης που ασκεί πάνω του η θάλασσα.
Είναι κυρίως το τεράστιο πανί του που ορθώνεται σε ύψος περίπου 70 μέτρων και είναι εν πολλοίς κατασκευασμένο από ανεξάρτητα πτερύγια, ώστε αυτά να μπορούν να εκμεταλλεύονται στο έπακρο τη δύναμη του αέρα, εξασφαλίζοντας όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ώθηση.
Εδώ όμως βρίσκεται και το μυστικό της καινοτομίας του σκάφους, καθώς, σύμφωνα με την εφημερίδα «Τhe Νew Υork Τimes», η ώθηση αυτή είναι στην πραγματικότητα άνωση, αλλά σε οριζόντια διεύθυνση. Το πανί του συγκεκριμένου ιστιοπλοϊκού σκάφους, με τα πτερύγια και τα ακροπτερύγια από τα οποία αποτελείται, συμπεριφέρεται σαν το πτερύγιο ενός αεροσκάφους. Τα φτερά του αεροπλάνου, όπως άλλωστε και οι αεροτομές ορισμένων αυτοκινήτων και δη των μονοθέσιων της Φόρμουλα 1, ανάλογα με το σχήμα τους εκμεταλλεύονται τη ροή του αέρα έτσι ώστε να μπορούν είτε να ανυψωθούν είτε να μείνουν «κολλημένα» στο έδαφος.
Σαν μονοθέσιο.....
Η επικλινής αεροτομή σε ένα αγωνιστικό μονοθέσιο αναγκάζει τον αέρα να το κρατά «σφηνωμένο» στην πίστα, ενώ ο σχεδιασμός των πτερυγίων ενός αεροσκάφους με αντίθετη κλίση επιτρέπει στον αέρα να το σπρώξει προς τα πάνω, υπερνικώντας την ίδια στιγμή τις άλλες δυνάμεις που προσπαθούν να το κρατήσουν καθηλωμένο στον διάδρομο προσγείωσης. Κάτι αντίστοιχο λοιπόν συμβαίνει και με το USΑ17, αφού «αν έχεις τις ικανότητες να σχεδιάσεις ένα αεροπλάνο, τότε έχεις και τις ικανότητες να δημιουργήσεις ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος», λέει ο Μάικ Ντράμοντ που είναι ο διευθυντής σχεδιασμού της ομάδας της ΒΜW Οracle, στην οποία ανήκει το σκάφος. Όμως στην πράξη τα πράγματα δεν είναι τόσο εύκολα. Γιατί το σκάφος μπορεί μεν να ανοίξει ορθάνοικτα το τεράστιο πανί του με τις hi-tech αεροτομές, αλλά την αμέσως επόμενη στιγμή μπορεί να τα βρει... σκούρα, όταν ο δυνατός αέρας ορμήξει πάνω του και το κάνει να μπατάρει. Για τον λόγο αυτό, η ομάδα των ειδικών προσάρμοσε κατά μήκος του πανιού και πάνω στα πτερύγια μια σειρά από ακροπτερύγια, όπως αυτά που βρίσκονται στην άκρη των φτερών του αεροπλάνου και τα βλέπουμε να σηκώνονται μόλις το σκάφος προσγειώνεται.
Δεν μπατάρει. Με τον τρόπο αυτό, τα ακροπτερύγια που κινούνται ανεξάρτητα μπορούν να μεγιστοποιήσουν την άνωση του αέρα στο κάτω τμήμα του πανιού, δημιουργώντας έτσι μεγάλη ισχύ, και στη συνέχεια να την ελαχιστοποιήσουν στο πάνω μέρος του πανιού, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος μπαταρίσματος. «Ελέγχοντας την αρθρωτή κίνηση των πτερυγίων και των ακροπετρυγίων του πανιού, μπορείς να κατανείμεις ανά πάσα στιγμή τα φορτία της δύναμης του αέρα πάνω σε ολόκληρο το πανί», λέει από την πλευρά του ο Ράσελ Κουτς που είναι εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας.
Δεν μπατάρει. Με τον τρόπο αυτό, τα ακροπτερύγια που κινούνται ανεξάρτητα μπορούν να μεγιστοποιήσουν την άνωση του αέρα στο κάτω τμήμα του πανιού, δημιουργώντας έτσι μεγάλη ισχύ, και στη συνέχεια να την ελαχιστοποιήσουν στο πάνω μέρος του πανιού, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος μπαταρίσματος. «Ελέγχοντας την αρθρωτή κίνηση των πτερυγίων και των ακροπετρυγίων του πανιού, μπορείς να κατανείμεις ανά πάσα στιγμή τα φορτία της δύναμης του αέρα πάνω σε ολόκληρο το πανί», λέει από την πλευρά του ο Ράσελ Κουτς που είναι εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας.
Με υλικά από άνθρακα
Δεκάδες αισθητήρες έχουν τοποθετηθεί σε κρίσιμα σημεία και των δύο σκαφών. Οι αισθητήρες αυτοί είναι συσσωματωμένοι στα σκάφη και η επιφάνειά τους αποτελείται από ίνες γυαλιού, το οποίο έχει μπλεχθεί με υλικά άνθρακα κατά τη διάρκεια ναυπήγησης του σκαφών. Οι ίνες γυαλιού αντανακλούν δεσμίδες φωτός σε ειδικούς δέκτες που βρίσκονται στην καμπίνα πλοήγησης. Οι δέσμες μεταφέρουν τις πληροφορίες για την πίεση του νερού πάνω στα ανθρακονήματα τού κυρίως σώματος του σκάφους και επίσης δίνουν μια πλήρη εικόνα της ταχύτητας και των αποστάσεων που διανύει, καθώς και για το πόσο αυτό ζορίζεται. Τα στοιχεία της συμπεριφοράς του σκάφους, έτσι όπως καταγράφονται από τους αισθητήρες, παρακολουθούνται από μηχανικούς στην ξηρά σε άμεσο χρόνο, οι οποίοι γνωρίζουν μέχρι ποιο όριο μπορεί να ζοριστεί το σκάφος για να φθάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΙΤΕ ΜΑΣ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ